James Dashner- Az útvesztő

by szeptember 13, 2014 0 megjegyzés
Fülszöveg:
Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.
Thomas egy hideg, sötét liftben tér magához, s az egyetlen dolog, amire emlékszik, az a keresztneve. Minden más eltűnt az emlékezetéből. Amikor a lift ajtaja kinyílik, Thomas a Tisztáson találja magát egy csapat srác között. A Tisztáson élő fiúk mindennap Futárokat küldenek a lakóhelyüket körbeölelő Útvesztőbe, amelyet nehéz kiismerni, mivel a falai minden éjjel elmozdulnak. Thomas, az utolsóként érkező újonc számára egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy az Útvesztő egy kód, ami megfejtésre vár. Úgy dönt tehát, hogy ő is Futár lesz. Annak viszont, hogy a megfejtés közelébe kerüljön, komoly ára van: például olyan lényekkel is találkoznia kell, akik elől mindenki más menekül.
EGYSZER CSAK MINDEN MEGVÁLTOZIK…
…megérkezik a Tisztásra az egyetlen lány, Teresa, aki nemcsak Thomasra lesz nagy hatással, hanem az egész csapat sorsára is.
James Dashner trilógiájának első kötete egyszerre borzongató, izgalmas és elgondolkodtató. Az Útvesztőben megidézett világra akkor is kíváncsiak vagyunk, ha nem valljuk be. A tudatalatti és az emlékezet különböző szintjei mindannyiunk életét befolyásolják, és Dashner erre az ismerős érzésre építi Az Útvesztőt, és csalogat bennünket egy saját szabályai szerint működő másik világba, a Tisztásra, ahol a fantázia és a valóság egyszerre van jelen.
„Üdv a Tisztáson!”

Mostanában nagyon népszerűvé vált ez a könyv, így szükségét éreztem, hogy véleményt írjak róla. Valószínűleg én azok kevesek közé tartozom, aki nem áll neki visítozni, ha meghallja a könyv címét. Nem Dylan O'Brien, a film vagy a felkapottsága miatt olvastam el, sőt én anno még angolul álltam neki az első két résznek, a harmadikat viszont még csak most rendeltem meg.
Félreértés ne essék. Nem rossz ez a könyv. A problémám ott kezdődik, hogy elolvastam X száz könyvet, amely közül rengeteg volt az ifjúsági kategóriában íródott így semmi izgalommal nem tudott szolgálni. Azon a héten mikor olvastam, éppen dolgoztam és nem tudom a fáradtság vagy az érdektelenség volt az oka annak, hogy akármikor félre tudtam tenni.
Klisék:
  • Adott egy különleges helyzet ami mindennapossá válik.
  • Adott egy srác aki különleges, másabb mint a többiek akik maguk is különlegesek.
  • Adj hozzá még egy kis csavart (Teresát) és kezdődhet a könyv apokalipszise.
Persze kell az alapfelállás egy könyvben, nehéz újdonsággal előállni, de mégis hogyan izgulhatnám végig az első részt, ha tudom, hogy trilógiáról van szó? Az első részben semmi aggódni való nincs, pláne nem a főhős iránt.

Tetszett viszont,
  • Maga a tisztás, az útvesztő, a rejtély és a titkok. Hogy ott lebeg a megoldás az elméjükben de mégsem érhetik el. A fordulat a végén.
  • Számomra egyértelműen Minho és Newt személye emelkedik ki, ketten tökéletesen kiegészítik egymást.
Ami zavart még:
  • Teresa karaterét nem tudtam megszeretni, Thomas pedig sokszor idegesített.
  • Sok megoldás tényleg a Tisztáson élő fiúk orra előtt volt, amire két év alatt sem jöttek rá.
Összegzés
Ajánlom a könyvet azoknak, akik szeretik a disztópiákat, utópiákat (értitek) és nem mélyültek el a klisés könyvek tömkelegében. A többieknek nem hiszem, hogy sok fordulattal szolgálna. A klisén felülemelkedő alapötlet remek, kíváncsian várom a további magyarázatokat. A későbbiekben remélem jobban megismerhetjük a többi szereplőt is, akik eddig nem sikerült, pedig remélem, hogy meg fogom szeretni.

Történet: 5/5 pont (Mert maga a történet tökéletes, csak nem számomra)
Borító: 5/5

Magyarországon a Cartaphilus Kiadó gondozásában jelent meg!
Kiadás: Cartaphilus Kiadó, 2012, 2014 (filmes borító),
Oldalszám: 362 oldal
Angolul ebben a változatban olvastam:
Kiadás: Chicken House, Somerset, 2014
Oldalszám: 384 oldal

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése